dailylifeoffrodo

Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Lärare..

Av Johanna Lindholm - 27 mars 2013 20:09

Idag hände en sak på skolan som jag blev riktigt förbannad över. En av våra lärare har sagt upprepade gånger att Jasses uppgifter inte har varit bra nog, och att hon gjorde fel osv. utan att riktigt ha gått igenom och förklarat ifrån början vad för misstag man inte bör göra, utan bara antar att alla ska förstå och kunna allting perfekt.


Idag blev det droppen för Jasse, och hon bröt ihop och skrek åt läraren att hen var så otroligt kritisk och aldrig uppmuntrade. Efter ett tags samtal så sprang jag ikapp en gråtande Jasse, tog henne åt sidan och tröstade henne. Hon hulkade fram: Johanna, jag suger på det här..


Men sanningen är att nej, det gör hon inte. Om inte Jasse gjort som uppgiften krävde, så kan det tyda på brister i pedagogiken. Jag vet att Jasse skriver väldigt bra och spännande historier, hon har en fantastisk fantasi och kreativitet som borde uppmuntras, men istället så får hon bara kritik, och ingen uppmuntran.


En elev ska inte behöva känna sig så krossad och tycka att man inte kan, och att man bryter ihop för att läraren har varit för hård mot en. En lärare ska ge konstruktiv kritik som man kan lära sig av, och inspirera och uppmuntra istället för att krossa en elev och dennes drömmar.


Det gjorde mig bara så grymt ledsen och förbannad att se Jasse (som inte bryter ihop för småsaker) såhär. Och nu råkar jag själv tycka att läraren kan ha väldigt hetsigt humör och behandla en med sarkasm. Man blir faktiskt chockad om hen beter sig trevligt åt. Hoppas hen tog åt sig lite, och blir mer uppmuntrande. Läraren kanske helt enkelt inte såg hur hen betedde sig.


Saker som jag inte gillar med Staffangymnasiet är definitivt vissa lärare (men det finns några få guldstjärnor!) och bristen på inre kommunikation. Ibland blir man helt galen alltså. Det är tur att det finns några guldklimpar som ljusar upp skolgången i alla fall. Annars hade jag nog inte gått kvar alls. 


//Frodo

 
 
Frida P

Frida P

27 mars 2013 20:45

Håller med dig fullständigt om det du skriver! Synd att man inte bara kan byta ut lärarna när de är så dåliga! :/ Får jag dela detta inlägg på min fb-sida?

http://www.fotograffrida.bloggplatsen.se

Johanna Lindholm

27 mars 2013 20:50

Tycker givetvis att de ska ha en ärlig chans att bättra sig också och ta åt sig av kritiken först innan åtgärder vidtas. Självklart får du dela!

 
MandaaaBeckaaa

MandaaaBeckaaa

27 mars 2013 21:54

bra skrivet, du har helt rätt! vad duktig du är på att uttrycka dig, så ska det vara när man läser en blogg! :)

http://mandaaabeckaaa

Johanna Lindholm

27 mars 2013 22:17

Tack så jättemycket! Hoppas du tycker mina inlägg är intressanta att läsa :)

 
Jennifer Olsson

Jennifer Olsson

27 mars 2013 22:37

Jag känner varje dag hur värdelös jag är eftersom man ALDRIG får konstruktiv kritik, inget postitivt vara negativt.. Till slut bryter man ihop.
Jag har haft lärare som varit så illa att jag blivit riktigt sjuk(OCD och depression) - en gång var en lärare så hemskt att jag 'skar' mig - på skolan..

http://mental.blogg.se

Johanna Lindholm

28 mars 2013 00:14

Fy fan alltså! Så ska det verkligen inte behöva vara. Helt jävla sjukt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Lindholm - 25 november 2015 21:55

Fan vad dålig jag är på att blogga. I alla fall nu, har ändå inget intressant ämne att nörda in mig på. Det är snarare mitt personliga liv. Det är ett svårt ämne. Vad kan man skriva, vad bör man inte skriva? Inte vet jag.   Kollat på bio med mamm...

Av Johanna Lindholm - 7 juli 2015 22:07

Det har verkligen hänt sjukt mycket grejer på kort tid för mig! Mest bra saker, men också en förjävlig grej.   Det som är bra är att jag har hittat så många fina vänner, det har varit underbart väder, och det är snart Emmaboda, vilket gör mig tag...

Av Johanna Lindholm - 3 juli 2015 15:13

Jag blev för snart två månader diagnostiserad med ADHD kombinerad typ, medelsvår, och redan efter denna korta tid som diagnostiserad har jag stött på enormt mycket kommentarer och fördomar. Så jag tänkte skriva ett inlägg om detta.   Min diagnos ...

Av Johanna Lindholm - 23 februari 2015 17:21

Long time no talk.    Jag har börjat på Växjö Samordningsförbund, AKA Finsam. Det är typ som ett coachingprogram som hjälper en att komma ut i arbetslivet, plugg, praktik, vad en nu vill göra. Utbildningen är tio veckor lång, går där tre dagar i ...

Av Johanna Lindholm - 13 november 2014 19:53

Idag åkte mamma och jag till vårdcentralen för att försöka utföra mitt urinprov som jag misslyckades med i måndags. Självklart så lyckas det inte bättre denna gången heller. Efteråt så sitter jag och gråter i timmar av ångest och stress. Jag hade för...

Presentation


Jag heter Johanna, kommer ifrån Hälsingland. Kommer väl skriva lite vad jag känner för, såsom bittra inlägg, allmänna funderingar och hur mina dagar varit.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards