dailylifeoffrodo

Alla inlägg under juli 2015

Av Johanna Lindholm - 7 juli 2015 22:07

Det har verkligen hänt sjukt mycket grejer på kort tid för mig! Mest bra saker, men också en förjävlig grej.


Det som är bra är att jag har hittat så många fina vänner, det har varit underbart väder, och det är snart Emmaboda, vilket gör mig taggad som fan! Dessutom ska jag upp till Hälsingland nu på Söndag, så det är mycket som pågår! 


Den jobbiga saken var när jag skulle gå hem ifrån stan på kvällen, och blev överfallen av en idiot som försökte våldta mig. Som tur var lyckades han inte med något eftersom jag vrålskrek och skrämde iväg honom. Men efteråt bröt jag ihop verkligen och storgrät. Usch vad hemskt det var. Anledningen till att jag berättar en sån här grej är för att det ska uppmärksammas. Det här är inte ovanligt. Det händer väldigt många kvinnor minst en gång i livet, och väldigt många av dem hade inte den turen som jag hade. Det ska fan inte hyschas med, jag ska skrika ut det om jag så ska behöva. Att man som kvinna inte ens kan gå hem när man vill eller behöver bara för att det finns så vidriga människor därute som bara väntar på ett offer, det är förjävligt. Riktigt förjävligt. 


Den som säger att feminism inte behövs, kolla igen.


För att återgå till bra grejer igen så kollade jag på "Minions" på bio med Victor och Gaia igår kväll. Sjukt kul! Jag hade ju presentkort också, så det var nice. Väldigt rolig film. Den här sommaren är fan så gott som perfekt!

Av Johanna Lindholm - 3 juli 2015 15:13

Jag blev för snart två månader diagnostiserad med ADHD kombinerad typ, medelsvår, och redan efter denna korta tid som diagnostiserad har jag stött på enormt mycket kommentarer och fördomar. Så jag tänkte skriva ett inlägg om detta.


Min diagnos innebär för mig att jag har svårt med bland annat:

*Planering/organisering

*Koncentration

*Hyperaktivitet

*Impulsivitet

*Arbetsminne

*Känsloreglering och samsjuklighet

*Utmattning


Detta gör mig inte korkad, tvärtom, jag har mycket hög begåvning enligt utredarnas mycket utförliga tester. Ändå blir jag dagligen bemött med ignorans från vuxna människor. Antingen pratar de med mig som om jag vore ett dagisbarn som inte förstår bättre, eller så tror folk inte alls på att jag har ADHD.


"- Men du kan väl inte ha ADHD, du som är så lugn!"


Så folk som inte ens känner mig, utan kanske pratat med mig lite ytligt sådär tycker att jag inte har ADHD för att jag inte slagit sönder någonting under de fyra minutrarna vi pratat. 


Det är så jävla tråkigt att folk automatiskt tror att en person med ADHD är en bråkstake, missbrukare, brottsling. Visst, vi personer med ADHD är överrepresenterade i fängelser, men det beror på hur samhället väljer att inte ge rätt hjälp till de utsatta. De spottar på oss varenda dag på ett eller annat sätt. Egentligen finns där bara en önskan om att få slippa må som man gör, en önskan om att kunna fungera "normalt", att passa in i samhället, men eftersom det inte funkade så försöker de självmedicinera på något sätt, bara för att få känna sig "normal" bara för en stund och slippa alla tankarna i huvudet som krockar med varandra. 


Nu tänker jag stoppa här, för annars blir det ett trehundra sidor långt inlägg.


Så saker du inte ska säga till en person med diagnos:


* Du ser inte ut att ha _______ (insert valfri diagnos) för att blablabla..

* Du är bara lat

* Det är bara att göra det

* Du tycker så synd om dig själv

* Äsch, du orkar, kör hårt bara 

Presentation


Jag heter Johanna, kommer ifrån Hälsingland. Kommer väl skriva lite vad jag känner för, såsom bittra inlägg, allmänna funderingar och hur mina dagar varit.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards